El joc com a eina educativa

per Oriol Ripoll
tutor: Rafael Badia

 Com, quan i on presentar els exercicis

MÒDULS

Mòdul 1Mòdul 2Mòdul 4

GUIA DEL CURS

Guía

 

Mòdul 3: JOC TRADICIONAL, EL PAPER DEL CONTEXT (5h)

El joc tradicional hauria de tenir una importància rellevant en qualsevol intervenció educativa. En aquest mòdul es volen donar les eines bàsiques per comprendre la seva valua.

Objectius:

  • Conèixer les característiques dels jocs tradicionals
  • Aprendre alguns dels possibles valors associats a aquesta tipologia de jocs.
  • Despertar la curiositat sobre el context dels jocs.
  1. Lectura del document: Els jocs populars i tradicionals
  2. Aquest document presenta les característiques dels jocs populars i tradicionals així com els valors que porten associats.

  3. Activitat: Buscar jocs descrits en un context

Fer una recerca a Internet de jocs infantils de forma que es puguin definir alguns aspectes del context a partir del que es troba.

  • l’espai on es porten a terme
  • el material que es fa servir
  • l’època de l’any
  • la tipologies dels jugadors

 

 

ELS JOCS POPULARS I TRADICIONALS

Quan a un joc se li afegeix el "cognom" popular i tradicional, vol dir que té algunes característiques que el fan diferent de la resta.

Quines són? Quins són els "valors afegits" d’aquest tipus de jocs?

Concepte

Els jocs populars són aquells que el practiquen habitualment un col·lectiu determinat o que arriben a ser representatius en una zona.

Quan un joc es coneix des de fa molt de temps (s’ha tramés de forma oral o per un document escrit) es diu que és tradicional del lloc on s’insereix.

El joc en el seu entorn

Per les seves característiques d’adaptabilitat al seu entorn, hi ha una clara relació entre els materials que es fan servir per a jugar i la realitat social (la barreja dels sexes, el paper de l’aposta, els llocs on es practiquen, etc)

En el moment de descriure un joc popular i tradicional, cal intentar descriure el màxim dels seus aspectes sòcioculturals que l’acompanyen (sense oblidar aspectes lingüístics o d’obtenció del material)

Els valors associats

Com a educadors, podem arribar a extreure als jocs populars i tradicionals una sèrie de valors que els donen un "valor afegit" al que, per ells mateixos tenen:

  • La importància del diàleg entre els jugadors. Com no hi ha unes normes establertes, els jugadors es veuen obligats a "pactar" les normes cada cop per tal de saber com es puntua, per exemple.
  • El poder de la transmissió cultural entre els jugadors. Un joc popular o tradicional ens arriba a donar molta informació sobre la cultura d’una zona determinada.
  • L’ús dels elements de l’entorn. Tal i com s’ha dit, els jocs utilitzen elements que es troben en l’entorn (des d’eines de treball fins elements de la natura). Revalortizant els jocs tradicionals, estem donant importància a allò que tenim al nostre voltant, reutilitzant, molts cops, objectes quotidians.

 

Per saber-ne més

Si voleu ampliar informació sobre el tema us recomanem que llegiu els següents articles:

Un juego exclusivo de mujeres: las Birllas de Campo (Huesca).Proceso de deportivización del juego. http://www.efdeportes.com/efd25a/birllas.htm

Los Juegos Recreativos Tradicionales de la Calle en Caldas, Antioquía, Colombia: http://www.efdeportes.com/efd16a/juegr.htm

Juegos tracionales: tras la pista de los juegos infantiles en la españa de principios de siglo http://www.efdeportes.com/efd14/amendez.htm

 

Associació Catalana
                    per a la Telemàtica Educativa